Anul ecosistemului deschis (1)
ianuarie 18, 2014 1:34 pmNoua cheie a avantajului competitiv constă în crearea și facilitarea schimbului de informații valoroase care pot circula și interacționa în marele ecosistem conectat. Lansarea iPhone de către Apple în 2007 a fost un success imediat. Momentul în care Apple a revoluționat cu adevărat lumea, spune Greg Satell a fost lansarea AppStore. Cu peste 1 miliard de aplicații descărcate într-un an, Apple a tranformat un produs într-un ecosistem în care schimbul avantajează cât mai multe segmente de public: consumatori, dezvoltatori, retaileri, producători.
Ecosistemul digital care modelează strategia
Prima consecință este că indiferent care ar fi mijloacele, canalele, strategiile, că vorbim de aplicații mobile sau de social media, miza este strategică. Anul 2014 este un an reper pentru cei care înțeleg că nu se mai pot mulțumi cu bucăți de soluții. Companiile care se uita în viitor și știu să profite de digital, caută și au început deja să încorporeze noile tehnologii în operațiile și strategia proprie, cu scopul de a se conecta și mai strâns cu clienții, furnizorii, partenerii. Pentru asta, sunt atenți la noutățile în accelerată evoluție din hardware, software, IT, telecom. Sephora, de pildă, a început încă din 2012 să utilizeze tabletele în magazine pentru a oferi informații mai detaliate disponibile și actualizate pe internet, dotate și cu aplicații care permit clienților să sorteze produsele în funcție de tipul de ten, alergii, recenzii și opinii ale altor utilizatori.
Marile companii ale lumii au deja digitalul în centrul strategiei, nu la periferie. Vitrina digitală sau aplicaţia micoach Adidas este doar o mică verigă din planul “Route 2015”, care trebuie să genereze 17 miliarde de dolari şi o creştere cu 11% a profitului până în 2015. Ecosistemului digital deschis nu exclude însă offline-ul ci dimpotrivă, îl integrează în beneficiul a cât mai mulți actori . “Să ajutăm afacerile să concureze şi să câştige este în centrul a ceea ce facem la eBay” – spunea recent John Donahoe. Noile servicii de tip vitrină digitală, livrare într-o oră lansate recent înseamnă nu doar beneficii pentru clienți dar și co-crearea de valoare prin implicarea altor retaileri mai mici sau mai mari cu mijloace mai puțin SF față de dronele cu care Jeff Bezos anunță ca vrea să livreze în scurt timp coletele cumpărătorilor Amazon.
A doua implicație pentru oamenii de marketing este că se schimbă logica și criteriile după care dezvoltăm strategiile de comunicare, branding, media. Clienţii nu mai sunt doar cumpărători ci consumatori conectaţi. Tehnologia transformă radical comunicarea, consumul, experienţele. Consumatorii se conectează cu brandurile în feluri noi, punctele de contact cu mărcile se înmulţesc, momentele de adevăr converg iar traselul deciziilor de cumpărare s-a schimbat profund. Cheia succesului brandurilor constă în abilitatea de a crea şi distribui lucruri care au valoare în noul ecosistem digital şi, ca urmare ca pot fi puse mai departe în circulaţie.
Va urma. Materialul complet a aparut in revista Marketing Focus, la care aveti acces gratuit.
Categorisit în: Marketing de continut, Marketing digital, Marketing in lumea noua, Marketing pentru toti, Marketing prin social media
Acest articol a fost scris de oana