More Marketing Solutions

Blog

cu si despre

Marketing de tara mica si prospera

Cum poate schimba o strategie  inteligenta destinul unei tari? Cum se pot  transforma dezavantajele in surse de competitivitate intr-o lupta globala dura? Pe scurt, cum a reusit Elvetia sa creeze constant prosperitate intr-o lupta inegala cu marile natii ale lumii? Dintr-o tara saraca la sfarsitul secolului XIX, care exporta in principal imigranti si mercenari, la sfarsitul anilor ’60, Elvetia  ajunge sa se laude cu mai mare venit pe cap de locuitor din lume. In 2011, pentru a treia oara, Elvetia se situeaza in topul global al competitivitatii, conform raportului  elaborat anual de Formul Economic Mondial, in timp ce Statele Unite au cazut cu doua locuri pe pozitia a patra.

Elvetia se claseaza pe primul loc printr-o excelenta capacitate de inovare si o cultura de business sofisticata.  Institutele sale de cercetare sunt printre cele mai performante din lume iar  investitiile majore in R&D ale companiior, sustinute de un suport puternic acordat drepturilor de proprietate intelectuala,  face ca rezultatele acestor eforturi sa se transforme  in produse de succes pe piata internationala.

Pentru ca a incerca sa descifram secretele succesului  acestei tari mici si prospere, imprumutam o cheie de la Michael Porter, teza dezavantajelor selective.  Pentru  ca Elvetia  a reusit chiar sa transforme dezavantajele sau contextul in avantaj competitiv pe termen lung.

Ca tara mica si cu foarte putine resurse naturale  – cu exceptia peisajului care atrage turisti – , Elvetia a fost fortata sa gaseasca solutii pentru a economisi resursele limitate si sa  caute nivele cat mai inalte  diferentiere, pentru a putea concura.

Cateva exemple:

  • Absenta unei piete locale de desfacere semnificative,  spre deosebire de concurenti precum SUA sau Japonia, a impins de la inceput Elvetia catre o strategie globala si catre investitii permanente in dezvoltarea diferentiatorilor si a avantajului competitiv; pozitia sa de tara mica, cu doar sase  milioane de locuitori,  a determinat Elvetia sa se dezvolte intr-un numar impresionant de directii , industrii si servicii si sa detina o pozititie globala competitiva in multe dintre acestea; companii precum Nestle, Hoffman -la Roche, Rolex, Phonak sau Ciba-Geigy sunt doar cateva exemple de redutabili competitori globali;
  • Desi bogata si diversa, economia s-a concentrat puternic pe cateva zone strategice care se sustin puternic unele pe altele: industria sanatatii si cea farmaceutica, industria textilelor, cea a serviciilor de afaceri, industria chimica si cea alimentara ( ca sa nu uitam ca si ciocolata are un rol important :-);
  • Lipsa de resurse  forta de munca a dat un imbold catre inovatie si automatizare dar mai ales a accelerat cresterea abilitatii de a concura pe segmente cat se poate de specializate, o diferenta majora fata de strategia competitiva a Germaniei, cu care se aseamana  mult ca abordare. Acelasi motiv a stimulat Elvetia sa  fie la un moment dat o poarta deschisa imigratiei si sa atraga talente din intreaga lume. Interventia politica in reglementarea pietei muncii  limiteaza momentan aceasta resursa, ceea ce pune probleme de mentinere a competitivitatii pentru multe companii super specializate;
  • A minimalizat pur si simplu competitia legata de cost prin produse premium atat prin strategia sa de tara ci si prin cea a companiilor elvetiene, obligate si sa se upgradeze constant pentru a face fata unei cerinte domestice sofisticate, generate de un nivel de trai ridicat;
  • A contracarat din plin problema dimensiunilor unei tari prin exploatarea pozitiei geografice prin comert dar si politic printr-o neutralitate care a ajutat-o sa se impuna si sa creasca  rapid, fara probleme dupa razboi, in timp ce industria germana era la pamant si mai ales, izolata de marile piete ale lumii.

Nu inseamna ca economia Elvetiei este scutita in continuare de provocari si de probleme.  Insa o strategie coerenta de tara pe o durata atata de lunga, este o garantie ca va avea resursele si instrumentele sa se redreseze daca va fi cazul.


Leave a Reply

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Unicul scop al marketingului este sa determine cat mai multi oameni sa cumpere cat mai multe produse, cat mai des, cu cat mai multi bani. Daca activitatile dumneavoastra de marketing nu trimit consumatorii la casa cu portofelul in mana, gata sa va cumpere produsele, n-are rost sa le faceti!

(Segio Zyman)