More Marketing Solutions

Blog

cu si despre

Branding si rebranding: cafeaua si ziarul

Desi-s la moda cuvintele pompoase precum „branding” si „rebranding” si toti se lauda ca stiu s-o faca,  parafrazand reclama la „Matache Macelarul”, rebrandingul asta nu-i chiar asa simplu cum crede lumea.

In proaspat  finalizatul proces de rebranding, Starbucks face schimbari radicale, renuntand in noul logo chiar la numele brandului  sau la  cuvantul cafea. Si  dupa cum bine spune Laura Ries, e pe cale sa se arda. Pentru ca fiica lui Al Ries scrie la fel de bine si argumentat ca tatal ei, trebuie s-o citam ca pe clasici. In materialul dedicat rebrandingului Starbucks, face o analiza  nuantata  a   situatiilor care justifica  inlocuirea exclusiva a unor denumiri cu simboluri  vizuale si cu  exemple graitoare. Concluzia ar fi ca daca schimbarile sunt binevenite si chiar necesare pentru branduri cu vechime care trebuie adesea improspatate si ajutate sa respire un aer contemporan, schimbarile radicale  se dovedesc de cele mai multe ori daunatoare.

Schimbarea radicala de la Starbucks isi are si fanii ei, dincolo de corul criticilor care o vad ca pe o evolutie fireasca  si, chiar daca poti sa demolezi usor motivatia care sta la baza schimbarii, evolutia companiei si lansarea unor produse non-coffee, e de remarcat grija si coordonarea cu care este comunicata aceasta schimbare, care din fericire nu e la fel de brusca. Site-ul companiei ramane inca la vechiul logo, anunta inca si explica schimbarea care a inceput din 2010  si ratiunile din spatele ei.

Din pacate, nu am vazut deloc vreo logica sau vreo coordonare in momentul in care cotidianul cu cea mai indelungata traditie si singurul ziar care are cuvantul „Romania” in numele sau, in momentul in care de la „Romania libera” s-a ajuns foarte rapid la „RL”. E mai bine „rele”  pe o scena plina de abrevieri seci decat o Romanie libera cu profil clar, unic, distinct si o istorie de 130 de ani?  Tot istoria ne va lamuri.


Leave a Reply

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Unicul scop al marketingului este sa determine cat mai multi oameni sa cumpere cat mai multe produse, cat mai des, cu cat mai multi bani. Daca activitatile dumneavoastra de marketing nu trimit consumatorii la casa cu portofelul in mana, gata sa va cumpere produsele, n-are rost sa le faceti!

(Segio Zyman)