More Marketing Solutions

Blog

cu si despre

Anul ecosistemului deschis (1)

Marketing in 2014
Anul 2014 este anul ecosistemului   deschis, decretează Greg Satell , lasând deoparte corul monoton care repetă de prea multă vreme aceleaşi  referene:  anul mobilului, al social media,  al digitalului sau al marketingului prin conţinut. O  etichetă care pune punctul pe i şi sintetizează esenţa  schimbărilor care ne obligă să  revizuim practica marketingului, să ne adaptăm şi  să transformăm organizaţiile pentru care lucrăm.

Noua cheie a avantajului competitiv  constă în crearea  și facilitarea schimbului de informații valoroase care pot circula și interacționa  în marele ecosistem conectat.  Lansarea iPhone de către Apple în 2007 a fost un success  imediat. Momentul  în care Apple a revoluționat cu adevărat lumea,  spune Greg Satell  a fost lansarea AppStore.  Cu peste 1 miliard de aplicații descărcate într-un an, Apple a tranformat un produs într-un ecosistem în care schimbul avantajează cât mai multe segmente de public: consumatori, dezvoltatori, retaileri, producători.

Ecosistemul digital care modelează strategia

Prima consecință este că indiferent care ar fi mijloacele, canalele, strategiile, că vorbim de aplicații mobile sau de  social media, miza este strategică.  Anul 2014 este un an reper pentru cei care înțeleg că nu se mai pot mulțumi cu bucăți de soluții. Companiile care se uita în viitor și  știu să profite de digital, caută și au început deja să încorporeze noile tehnologii în operațiile și strategia proprie, cu scopul de a se conecta și mai strâns cu clienții, furnizorii, partenerii. Pentru asta, sunt atenți la  noutățile  în accelerată  evoluție din hardware, software, IT, telecom.  Sephora, de pildă,  a început încă din 2012  să utilizeze tabletele în magazine pentru a oferi informații mai detaliate disponibile și actualizate pe internet, dotate și cu aplicații care permit clienților să sorteze produsele în funcție de tipul de ten, alergii, recenzii și opinii ale altor utilizatori.


Marile companii ale lumii  au deja  digitalul  în centrul strategiei, nu la periferie.   Vitrina digitală sau  aplicaţia micoach Adidas este doar o mică verigă din planul “Route 2015”, care trebuie să genereze  17 miliarde  de dolari şi o creştere cu  11% a profitului până în 2015.  Ecosistemului digital deschis  nu exclude însă offline-ul  ci dimpotrivă, îl integrează în beneficiul a cât mai mulți actori .  “Să ajutăm afacerile să concureze şi să câştige este în  centrul a ceea ce facem la eBay” – spunea recent  John Donahoe.  Noile servicii de tip vitrină digitală, livrare într-o oră lansate recent înseamnă nu doar beneficii pentru clienți dar și co-crearea de valoare prin  implicarea altor  retaileri mai mici sau mai mari  cu  mijloace mai puțin SF față de dronele cu care  Jeff Bezos anunță ca vrea să livreze în scurt timp coletele cumpărătorilor Amazon.

A doua implicație pentru oamenii de marketing  este că se schimbă  logica și criteriile după care dezvoltăm strategiile de  comunicare, branding,  media. Clienţii nu mai sunt doar cumpărători ci consumatori conectaţi.  Tehnologia  transformă   radical comunicarea, consumul,  experienţele. Consumatorii se conectează cu brandurile  în feluri noi,  punctele de contact cu mărcile se înmulţesc, momentele de adevăr converg  iar traselul deciziilor de  cumpărare  s-a schimbat profund. Cheia succesului brandurilor constă în abilitatea de a crea şi distribui lucruri care au valoare  în noul ecosistem digital şi, ca urmare ca pot fi puse mai departe în circulaţie.

Va urma. Materialul complet a aparut in revista Marketing Focus, la care aveti acces gratuit.



Leave a Reply

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Unicul scop al marketingului este sa determine cat mai multi oameni sa cumpere cat mai multe produse, cat mai des, cu cat mai multi bani. Daca activitatile dumneavoastra de marketing nu trimit consumatorii la casa cu portofelul in mana, gata sa va cumpere produsele, n-are rost sa le faceti!

(Segio Zyman)